google-site-verification: googlec40fa1ad40cf2cb4.html Your SEO optimized title page contents

Een goede bedrijfsnaam

Bedrijfsnamen, let jij daar ook op? Ik wel. Dat vind ik leuk. Zo ontdekte ik zelf dat de bedrijfsnaam Menzis een samentrekking is van Mens en is. Op het moment dat ik me dat realiseerde, dacht ik ook: ‘OK, dat had ik 6 jaar eerder kunnen weten’, maar ja je neemt een goede naam vaak gewoon voor lief. Namen van bedrijven die gewoon namen van personen zijn vind ik zelf niet zo bijzonder alhoewel het wel de trend is. Fantasienamen zoals Brantano (schoenen) daar word ik vaak ook niet warm van. Grappige namen zoals de Rijwielherstellert (met een Rotterdamse T erachter) vind ik grappig en passend in Rotterdam. Die vergeet ik niet.

Ik heb me in bedrijfsnamen verdiept en ik verzin ze ook zelf! Ik had de naam van mijn bedrijf bijvoorbeeld zo bedacht. En daarna geen seconde twijfel (ook belangrijk). Namen, zinnen, titels van stukjes tekst, ze poppen vaak automatisch op in mijn gedachten als ik ergens mee bezig ben. Ik heb tot nu toe al een aantal bedrijven blij gemaakt met een nieuwe naam die bij hen past.

Waaraan voldoet een goede bedrijfsnaam? Tips:

1. Hij moet bij je passen (dan spreek je hem ook zelfverzekerd uit)
2. Iets van de naam moet iets zeggen over wat je doet.
3. Het is het best als de naam positief klinkt en niets raars betekent bijv. in een andere taal als je daar ook wil ondernemen.
4. Zorg ervoor dat de naam niet te beperkt is, wellicht wil je er later een andere product of dienst onder laten vallen.
5. Laat hem niet afhangen van een .nl of .com domeinnaam, er is al zoveel bezet, .net kan even goed en voor sommige diensten .info ook.
6. Zorg voor een creatieve naam, Bert de Boer fietsenmaker is ook zowat. Het is handig als een naam blijft hangen lees ik vaak, maar ja dat vind ik zo’n dooddoener.
7. Zorg dat je goed weet wat je wil, als je massages geeft en je wil niet met die “ene” kant van de ‘massage industrie’ te maken hebben, moet je jezelf niet, Luxury Comfort Massage noemen.
8. Controleer altijd of hij al niet gebruikt wordt door een ander bedrijf.

Na het toepassen van deze tips, check je de bedrijfsnaam nog bij een paar mensen. Luister goed wat men zegt en bekijk of de opmerkingen overeenkomen of niet. Iedereen zal er immers een mening over hebben. Vertrouw daarna op jouw eigen gevoel, want jij bent het bedrijf en jij draagt de naam uit!

Succes!

ps, studio Zomereik is vernoemt naar een boom, waarom? Lees dat hier. 

Naam gevonden? Leg de naam ook direct vast bij een goede webhost

 

 

Deze naam, Rijwielherstellert, voldoet aan een aantal criteria: Het geeft aan wat het bedrijf is, het betekent niets raars, het is een creatieve naam met een knipoog, je onthoudt hem goed omdat hij opvalt. Ps. leuk logo ook. (niet van mij)