SEO en hoe kom ik hoger in Google? Alvast twee tips!

Het kan aan mij liggen maar misschien is het gewoon echt een hot item: Hoe kom ik hoger in Google? We willen het allemaal weten, maar we weten het allemaal net niet precies. En sommige dingen over SEO (zoekoptimalisatie) is heel lastig te achterhalen bij Google. 

Nu bezocht ik niet zo lang geleden via het Albedo Network in Delft de presentatie van Chris Kleingeld over zoekoptimalisatie. Omdat ik websites maak, daarover lees en goed ‘bij’ ben, zie ik veel zgn. experts op dit gebied langskomen en omdat we er vaak zelf niet zoveel over weten, willen we vaak als snel iemand geloven die gouden bergen belooft.

Gouden bergen bestaan niet

Niet mee in zee gaan, want gouden bergen bestaan niet. Een realistische kijk op de zaak wel. En dat was het mooie van de presentatie die ik erover hoorde. Chris gaf een realistische kijk op de zaak en droeg tools aan die je verder kunnen brengen op dit gebied. Maar uiteindelijk geldt natuurlijk wat altijd het geval is, als het je vakgebied niet is, besteed het dan uit.

Maar goed, voordat je dat doet: waar je met een website in ieder geval zelf rekening mee moet houden als het gaat om ranking bij Google, dan zijn het 3 onderdelen:

  1. De content: de inhoud van de website, gebruik je wel de juiste zoekwoorden in de teksten
  2. Externe factoren: links van andere websites naar die van jou, graag omringt met tekst die ook over jouw expertise gaan
  3. Technische kant van de website en denk dan vooral aan laadtijd (hoe groot zijn jouw afbeeldingen?). Maar ook zorg dat je SSL aan staat!

Websites van studio Zomereik 

En wat doe ik nu eigenlijk als webdesigner? Voor punt 1 gebruik ik de beste Plugin die hiervoor bestaat. Je moet het wel zelf invullen, tenzij je aangeeft dat je dat niet kan oid. Het beste is om eerst te werken met een zoekwoordenonderzoek via google search console. Ik kan je hierbij ondersteunen, ben geen afgestudeerde SEO expert maar kan je qua zoekoptimalisatie zeker heel goed begeleiden. Inmiddels weet ik wat er wel en niet werkt als het gaat om SEO. 

De externe factoren, daar moet je zelf mee aan de slag. Zorg dus voor leuke creatieve manieren voor links naar jouw website, bijv. door middel van interessante Facebook posts, samenwerkingen met andere ondernemers die jij op jouw website kan noemen en vice versa. 

En dan nu de tips

–> Tip 1:  Wat ik meekreeg op de avond over SEO, en die heel voor de hand ligt, was: staat bij kvk.nl jouw website al bij jouw bedrijfsgegevens? Zo niet, gelijk aanvullen want Kvk heeft een heel hoge waardering van Google! Daar wil jij van profiteren.

En wat betreft het derde punt: ik maak van foto’s altijd kleine bestanden voor een website, als jij daarna zelf aan de slag gaat met foto’s en je zet er heel grote bestanden op, dan is dat niet zo goed voor de laadtijd van de site, dus doe dat niet.

En de plugin simple SSL installeer ik voor je… 😉

Hoog in Google het is fantastisch maar…

En dan als laatste nog een relativering….hoog in Google willen we allemaal, echt fantastisch natuurlijk als je dat lukt, maar…..hou altijd in de gaten: en dat is –> tip 2

Mensen doen zaken met mensen en niet met websites.

Dus hoe goed je website ook is, zorg dat je ook vooral goede offline contacten met anderen hebt. Dat ze bij je komen omdat ze via-via iets over jou gehoord hebben. Of door jouw optreden heb je indruk gemaakt en komt men later bij je terug. Eigenlijk wil je niet (alleen) hoog in Google, je wilt dat je offline goed bereikbaar en bekend bent.

Uiteindelijk doen we het allemaal met elkaar en draait het om contact. Zelf bezoek ik geregeld netwerkbijeenkomsten om meer mensen te ontmoeten, inspiratie op te doen en om van anderen te leren. Als er uit die ontmoetingen ook opdrachten ontstaan, dan is dat heel mooi meegenomen. Ik neem in ieder geval altijd mijn visitekaartjes mee, want je weet maar nooit!

 

Alice van den Dool | studio Zomereik, grafisch ontwerp en webdesign

Op deze afbeelding zie je een flyer die ik onlangs gemaakt heb voor de Parels van Ypenburg. Ik ben vrijwilliger bij dit initiatief. Ik verzorg hiervoor de marketing en  communicatie. Het evenement zorgt ervoor dat bewoners in Ypenburg elkaar beter leren kennen en dat bewoners die een interessante hobby of passie hebben deze kunnen laten zien. Het thema van dit jaar is: Zet jezelf op de kaart. Een offline variant van hoger in Google dus 😉